Mar 14, 2023

Proiect de OUG: OPCOM va avea monopol legal asupra pieței spot și intraday în următorii 2 ani. Explicații pentru BRM în nota de fundamentare | InvesTenergy

OPCOM va avea monopol asupra pieței spot și intraday în următorii 2 ani,  perioada aplicării schemei de sprijin instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 206/2022, cu modificările și completările ulterioare, în zona de ofertare România, până la data de 31 martie 2025. Potrivit unui proiect de OUG, aflat în consultare publică

“Până la data de 31 martie 2025, ANRE nu va mai emite noi decizii de desemnare în calitate de operator desemnat al pieței de energie electrică (OPEED) pentru serviciile de tranzacționare pe Piața Pentru Ziua Următoare de energie electrică (PZU) și Piața Intra Zilnică de energie electrică (PI)”. Bursa Română de Mărfuri – BRM a dat în judecată ANRE pentru eliminarea monopolului OPCOM.

Iată ce se prezintă în nota de fundamentare a actului normatic, ce urmează să fie aprobat de Guvern: Conform Hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene În cauza C-394/21 înregistrată pe rolul Curții de Justiție a Uniunii Europene vizând cererea de decizie preliminară privind intepretarea Regulamentului (UE) 2019/943 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică, cerere formulată în cadrul unui litigiu național promovat de reclamanta Bursa Română de Mărfuri (BRM) împotriva pârâtului Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în legătură cu cererea de anulare a unei decizii ANRE prin care Bursei Române de Mărfuri i-a fost refuzată acordarea unei licențe pentru organizarea și administrarea de piețe centralizate de energie electrică, au fost reținute următoarele:

,,Deși dispozițiile europene impun, printre altele, statelor membre și autorităților naționale de reglementare anumite obligații pentru a încuraja concurența pe piețele de energie, în sensul art. 2 pct. 40 din Regulamentul 2019/943, trebuie să se constate că niciuna dintre acestea și nici vreo altă dispoziție din acest Regulament nu prevede vreo normă privind schimburile pe aceste piețe care să fie susceptibile de a fi interpretată, chiar și în lumina obiectivelor urmărite de Regulamentul menționat, în sensul că se opune ca atare menținerii într-un stat membru a unui monopol național legal al serviciilor de intermediere a ofertelor de vânzare și de cumpărare angro de energie electrică.

Mai precis, faptul că, prin intermediul unei trimiteri la art. 2 pct. 9 din Directiva 2019/944, acest art. 2 pct. 40 definețte noțiunea de ,,piețe de energie electrică” ca vizând piețe de energie electrică, inclusive piețele nereglementate și bursele de energie electrică, piețele pentru comercializarea de energie, capacități, servicii de echilibrare și servicii de sistem în toate intervalele de timp, inclusiv piețele la termen, piețele pentru ziua următoare și piețele intrazilnice” și vizează astfel, la plural, printre altele, ,,bursele de energie electrică” nu poate dovedi că dintr-o asemenea definiție ar decurge o interdicție adresată statelor membre de a menține un monopol legal în lipsa oricărei dispoziții în acest sens in Regulamentul 2019/943”.

Sursa: InvesTenergy

Acest website respectă legislația românească în vigoare pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.