Digitizarea, digitalizarea și transformarea digitală reprezintă cei 3 ”D” ai noii economii energetice care se vrea a fi mai eficientă, mai electrificată, mai interconectată și mai curată.
Trecerea de la conversia datelor dintr-un format analog într-unul digital, la procesarea digitală a informației, și nu în ultimul rând, la valorificarea 100% a cunoștințelor în mod digital este obligatorie, dar mai ales în domeniul energiei.
Aceste concepte nu sunt deloc abstracte pentru necesitățile de dezvoltare ale companiilor, ba dimpotrivă ele reprezintă focusul inovației tehnologice pe plan informațional, operațional menite să reprezinte interesele producătorilor și a conumatorilor pentru energie curată și rentabilă.
Tranziția verde și digitalizarea au început să modeleze piața globală a energiei într-un ritm rapid și au fost înregistrate câteva evoluții pozitive în ultimii ani.
Potrivit lui Andrei LARION, IT & C Manager – HIDROELECTRICA digitalizarea este foarte importantă pentru compania în care activează. Susține că la nivelul Hidroelectrica s-au creat platforme digitale, informatice prin care clientului i se oferă posibilitatea de a-și alege mijlocul cel mai convenabil de plată. Se poate transmite de la distanță indexul autocitit sau este facilitat accesul la consultarea istoricului facturilor, iar prin intermediul platformelor de specific se oferă posibilitatea de clientului de a de a-și plăti factura de electricitate.
„Avem multe proiecte legate de îmbunătățirea experienței clienților. Mă refer la portalul prin care clienții pot contracta servicii de livrare în doar câteva minute. Un alt pas important pe care l-am făcut a fost să începem implementarea soluțiilor forței de vânzări și a unui portal unde clienții își pot vedea facturile și pot efectua plăți online.”
Totodată Romgaz salută conceptul de digitalizare prin integrarea unui management integrat al infrastructurilor informatice. Toate acestea trebuie să se reflecte într-un strat superior, strategic, numit tablou de bord, în care strategia și execuția să fie aliniate, iar valorile și prioritățile să se împletească.
„La Romgaz am structurat informația pe mai multe layere și am realizat un management integrat al acestor infrastructuri. Primul layer este realitatea comună, unde avem fluxuri de date și unde colectăm date de la senzori, date de teren, licențe, date despre anumite active, terenuri, foraje. Aceasta este harta comună a teritoriului unde avem reprezentări din diverse sisteme informatice. Peste acest strat avem un strat operațional în care avem fluxurile de activitate și ne dorim o eficiență bazată pe activitatea operațională. Aici avem planificarea pe activități, sectorul tehnic, lucrările, partea de autorizare și licențiere.” declară Adrian BOIARCIUC, CIO – ROMGAZ.