Feb 6, 2023

Electricity Market Design

Electricity Market Design

Comisia Europeană continuă demersurile pentru ameliorarea impactului prețurilor energiei electrice și intenționează să propună un set de amendamente care ar modifica designul actual al pieței în acest sens. Propunerea este în consultare publică până pe 13 februarie 2023 și urmează să fie prezentată în martie 2023.

Măsurile ce vor fi propuse se concentrează, în principal, pe încurajarea investițiilor în capacități de producere bazate atât pe surse regenerabile de energie, cât și pe orice alte tehnologii cu amprentă redusă de carbon. Se acordă atenție și stimulării participanților la piață pentru a-și asigura o pondere cât mai mare din energia electrică prin contracte pe termen lung. De asemenea, sunt încurajate investiții pentru flexibilizare, atât la nivel de operare a rețelei electrice (demand response), cât și la nivel de capacitate (stocarea energiei electrice).

Reducerea dependenței prețurilor din facturile de electricitate ale utilizatorilor finali de prețurile din piețele spot este esențială pentru protejarea lor împotriva prețurilor ridicate din această perioadă și pentru asigurarea unei predictibilități financiare pentru utilizatorii comerciali. Informarea Comisiei Europene asupra amendamentelor ce urmează a fi propuse prevede două instrumente principale care ar diminua această dependență: contracte de tipul Power Purchase Agreement (PPA) și contracte pentru diferență (CfD).

Power Purchase Agreements (PPA)

PPA-urile sunt contracte încheiate pe termen lung între o entitate care vinde energie electrică (producător sau furnizor) și o entitate care cumpără (furnizor sau utilizator energointensiv). Prin urmare, prețul contractual este stabilit pe baza unei prognoze de evoluție a prețului energiei electrice pe durata contractuală (5 – 20 ani). Astfel, PPA-urile au capacitatea de a decupla prețul din facturile de energie electrică de variabilitatea prețului combustibililor fosili. Comisia Europeană intenționează să încurajeze acest tip de contract, care, pe de-o parte, ar asigura predictibilitate furnizorilor și utilizatorilor comerciali care ar cumpăra energie electrică prin PPA, iar, pe de altă parte, ar spori investițiile în capacități de producție, deoarece PPA-ul poate reprezenta o formă de garanție bancară.

Contracts for Difference (CfD)

În ceea ce privește contractele pentru diferență, acestea se încheie pe termen lung între un producător de energie electrică și o contraparte. Cele două entități stabilesc un preț de referință, iar în funcție de acesta și de prețul energiei electrice din piață, producătorul plătește/încasează o diferență către/de la contraparte. CfD-urile reprezintă un instrument prin care se încurajează investițiile în capacități noi de producție (în scpecial bazate pe surse regenerabile de energie), deoarece asigură producătorilor venituri constante pe o perioadă lungă de timp. Comisia Europeană analizează diferite metode prin care să promoveze CfD-urile, printre care: obligativitatea ca toate investițiile finanțate din fonduri publice să aibe la bază un astfel de contract sau acordarea unor astfel de contracte nu doar capacităților noi, ci și celor existente, cu amprentă redusă de carbon.

Flexibilitate

Necesitatea de a deveni independenți de gazul rusesc determină Comisia Europeană să găsească alternative la acest combustibil pentru flexibilizarea rețelei. Astfel, vor fi promovate soluții precum demand response și stocarea energiei electrice, care se vor adresa, în special, operatorilor de rețea, dar și utilizatorilor mari de energie electrică. Aceste măsuri ar urma să reducă vârfurile de sarcină prin adaptarea tarifelor de rețea la cererea de energie electrică și prin achiziționarea unor servicii auxiliare: reducerea puterii absorbite de utilizatori energointensivi sau spor de putere provenit din stocarea energiei electrice din surse regenerabile.

Următorii pași

Cu toate acestea, rămân multe semne de întrebare în ceea ce privește modalitățile de punere în aplicare a măsurilor propuse. În urma consultării publice, Comisia Europeană își propune să găsească răspunsuri la întrebările pe care le-a adresat actorilor din sectorul energetic, printre care:

  • Care sunt barierele ce stau în calea creșterii numărului de PPA-uri?
  • În condițiile în care mecanismul de piață s-ar schimba și o mare parte din energia electrică ar fi tranzacționată prin contracte la termen, PPA-uri și CfD-uri, ar mai fi necesară păstrarea plafonului de venit pentru producătorii inframarginali?
  • Ce tehnologii ar trebui să aibă acces la contracte pentru diferență sau alte asemenea instrumente?
  • Ar fi potrivită o garanție de acces la rețeaua de transport* pentru stimularea investițiilor în eoliene offshore?

*Garanția de acces la rețeaua de transport presupune că operatorul de transport la care este racordat parcul eolian offshore trebuie să compenseze financiar operatorul parcului pentru intervalele de timp în care nu poate fi evacuată putere din cauza lipsei capacității de transport.

  • Care ar fi viitoarele caracteristici ale pieței de energie electrică ce ar promova dezvoltarea instrumentelor de flexibilizare, precum demand response și stocare de energie electrică?
  • În ce măsură ar contribui creșterea ponderii OPEX în remunerația operatorilor de rețea la stimularea investițiilor în demand response, stocare de energie electrică și alte instrumente de flexibilizare.

Prin urmare, nu există o soluție magică care să rezolve problemele generate de criza energetică, ci există un mix de acțiuni ce privesc toți participanții la piața de energie electrică. Să nu uităm că amendamentele propuse de Comisia Europeană, dacă vor fi acceptate, se vor concretiza în directive. Astfel, este de datoria fiecărui stat să transpună aceste directive în legislația națională și să le adapteze la specificul național. În caz contrar, acestea vor atrage, mai degrabă, blocaje ale investițiilor, ale proceselor instituționale și incertitudine.

Pentru mai multe detalii puteți accesa aici documentul în consultare publică.

 

Acest website respectă legislația românească în vigoare pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.