Jul 6, 2023

Hidroelectrica vine la BVB drept cea mai mare companie listată din ţara noastră

Hidroelectrica vine la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) cu o evaluare de 46,8 miliarde de lei, cea mai mare companie din ţara noastră de la BVB, cu mult peste OMV Petrom a cărei capitalizare este de circa 34 miliarde de lei, listarea fiind programată la mijlocul săptămânii viitoare, sub simbolul H20.

Fondul Proprietatea a vândut printr-o ofertă publică 19,94% din producătorul de energie, operaţiune ce a fost suprasubscrisă atât de retail cât şi de instituţionali. Oferta s-a încheiat la preţul de 104 lei pe acţiune, investitorii persoane fizice beneficiind de un discount de 3% în primele cinci zile ale operaţiunii, echivalentul unui preţ de 100,88 lei. Tranşa dedicată retailului a ajuns în final la 20% din întreaga ofertă, dar din cauza suprasubscrierii masive, investitorii individuali vor primi numai 32 de acţiuni la 100 subscrise. Banii pentru acţiunile subscrise dar care nu au fost cumpărate efectiv, precum şi cei din diferenţa de preţ, sunt deja în conturile investitorilor.

Faţă de profitul net bugetat de Hidroelectrica pentru acest an, de aproape 3,7 miliarde lei, compania vine în piaţă cu un Price to Earnings Ratio de 12,6.

• Marcel Murgoci, Estinvest: “Oferta Hidroelectrica a dat semnalul că există bani în piaţă”

Marcel Murgoci, directorul de operaţiuni al Estinvest, spune că oferta Hidroelectrica s-a bucurat de un interes major din partea investitorilor, unii debutând în piaţa de capital chiar pentru Hidro.

“Oferta Hidroelectrica a dat semnalul că există bani în piaţă. Interesul a fost major, atât din partea clienţilor actuali cât şi din partea clienţilor noi, pentru că am avut multe deschideri de conturi special pentru cumpărarea de acţiuni Hidroelectrica”, ne-a declarat brokerul. “Este de salutat decizia ofertantului de a aloca 5% din tranşa instituţionalilor către cea de retail, pentru că astfel s-a mărit free-float-ul real”.

Teoretic, întregul pachet vândut de 19,94% reprezintă free-float, dar în realitate anumiţi investitori instituţionali precum fondurile de pensii cumpără pe termen lung, tezaurizând într-un fel acţiunile.

Investitorii de retail au subscris la preţul maximul din ofertă, de 112 lei, dar preţul final a fost dat de instituţionali, care au putut să subscrie în intervalul 94 – 112 lei, în paşi de 0,5 lei. “Aşteptările analiştilor pentru preţul acţiunii companiei erau în jurul nivelului de 100 lei, aşa că nu au apărut surprize majore din acest punct de vedere”, spune Marcel Murgoci.

• Antonio Oroian, Goldring: “Faptul că s-a suplimentat tranşa pentru retail nu poate fi decât de bun augur, majorându-se astfel şi free-float-ul”

Antonio Oroian, ce activează în cadrul casei de brokeraj Goldring, este de părere că intervalul de preţ setat a fost cât se poate de corect, încercând să fie mulţumite toate părţile.

Brokerul ne-a spus: “Mi se pare că toată oferta, inclusiv parametrii acesteia, a fost făcută «ca la carte». Chiar dacă, probabil, începutul a fost frustrant, fiind acea publicare a prospectului la miezul nopţii şi începerea ofertei dimineaţa următoare, tot procesul de după s-a desfăşurat excelent”.

Antonio Oroian a adăugat: “Interesul din partea investitorilor a fost uriaş, peste aşteptările multora dintre noi, iar intervalul de preţ setat mi se pare că a fost cât se poate de corect, încercând să se mulţumească toate părţile. Faptul că preţul final a fost stabilit mai jos decât nivelul maxim al intervalului şi, mai ales, faptul că s-a suplimentat tranşa pentru retail, nu poate fi decât de bun augur, majorându-se astfel şi free-float-ul. Pe de altă parte, faptul că Fondul Proprietatea a reuşit să vândă întreg pachetul disponibil, elimină temerile pentru o eventuală presiune la vânzare a acţiunilor H2O, după ce s-ar fi încheiat acea perioadă de restricţie. Per total, cred că IPO-ul a fost un mare succes şi rămâne să urmărim care va fi evoluţia după debutul la tranzacţionare. De asemenea, sperăm că acest eveniment va fi un punct de cotitură în evoluţia bursei locale şi, de acum încolo, să vedem doar progres”.

• Ovidiu Şerdean, IFB Finwest: “Hidroelectrica este o acţiune solidă, de portofoliu, care, în opinia mea, trebuie privită ca o investiţie pe termen mediu şi lung”

Ovidiu Şerdean, broker în cadrul IFB Finwest, observă suprasubscrierea mare a tranşei de retail, dar crede că cel puţin în ultimele zilele ale perioadei cu discount s-a ajuns la o creştere puţin artificială.

Brokerul ne-a spus: “Hidroelectrica este un brand aşteptat la bursă, care a fost bine primit atât de investitorii vechi cât şi de cei noi. Am avut persoane care şi-au deschis cont special ca să cumpere acţiuni Hidroelectrica. Sper că este doar un prim pas, iar aceste persoane vor continua să investească şi îşi vor construi portofolii formate din titluri listate la bursă. Hidroelectrica este o acţiune solidă, de portofoliu, care în opinia mea trebuie privită ca o investiţie pe termen mediu şi lung. Pentru începători este excelent să înceapă investiţiile cu Hidroelectrica. Iar dacă aplică o strategie simplă, ce presupune reinvestirea constantă a dividendelor, indiferent de oscilaţiile normale ale preţului pentru o acţiune listată, au şanse ca pe termen lung să obţină randamente foarte bune”.

Ovidiu Şerdean a adăugat: “Suprasubscrierea a fost mare, dar trebuie să ţinem cont de faptul că unii investitori au subscris mai mult doar ca să reuşească să cumpere cât doreau de fapt. De exemplu, dacă un investitor a subscris iniţial de 100.000 de lei, după ce oferta a fost suprasubscrisă, probabil a început să subscrie suplimentar ca să poată să achiziţioneze efectiv acţiunile pe care şi le-a propus în primul rând. Aşa că, în ultimele zile ale perioadei cu discount, cred că s-a ajuns la o escaladare puţin artificială a ordinelor. Dar, este ceva normal, iar oferta se încheia oricum cu succes”.

Afirmaţiile brokerului vin în condiţiile în care, investitorii de retail au subscris 55,8 milioane de acţiuni FP, cu mult peste cele 11,7 milioane câte le erau destinate iniţial.

• Ovidiu Şerdean: “Cred că noii acţionari ar trebui să aibă un reprezentat în Consiliul de Administraţie al Hidroelectrica”

Brokerul de la IFB Finwest crede că preţul la care s-a închis oferta este cumva într-o zonă de echilibru, cel puţin pentru investitorii de retail. “Dacă ar fi fost la minimul intervalului (n.r. 94 de lei) s-ar fi interpretat că cererea nu a fost prea mare, iar la maxim (n.r. 112 lei) poate că acţiunea e prea scumpă”, afirmă Ovidiu Şerdean.

În opinia sa, este necesar ca noii acţionari ai Hidroelectrica să aibă un reprezentant în conducerea companiei. “Bursa este în primul rând despre încredere, astfel încât guvernanţa corporativă va fi foarte importantă. Investitorii au demonstrat că au încredere în Hidroelectrica, iar acum este rândul companiei să confirme. Cred că noii acţionari ar trebui să aibă un reprezentat în Consiliul de Administraţie al Hidroelectrica, care să le reprezinte interesele şi să-i informeze despre ce se întâmplă în companie. Este foarte important acest lucru”, spune Ovidiu Şerdean.

• Radu Crăciun, APAPR: “Marile aşteptări sunt legate de generarea unui efect de bulgăre de zăpadă care va pune BVB pe radarele marilor investitori instituţionali din străinătate, dar şi pe cele ale micilor investitori din România”

Radu Crăciun, preşedintele Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), este de părere că listarea Hidroelectrica la Bursa de Valori Bucureşti este o veste excelentă, dar nu va reprezenta o soluţie-miracol pentru problemele cu care se confruntă bursa din ţara noastră.

“Marile aşteptări sunt legate de generarea unui efect de bulgare de zăpadă care va pune BVB pe radarele marilor investitori instituţionali din străinătate, dar şi pe cele ale micilor investitori din România”, a scris Radu Crăciun în ultimul său editorial, publicat la finele săptămânii trecute, când oferta Hidroelectrica nu se încheiase, dar era clar că va fi suprasubscrisă. “În ce priveşte marii investitori din străinătate, scenariul promovat de optimişti este că venirea acestora pe piaţa de capital din România pentru Hidro îi va face să se uite şi la alţi emitenţi listaţi aici, hotărând în final să cumpere. De asemenea, o altă explicaţie a optimismului este speranţa promovării României la statutul de piaţă emergentă (de la cea de piaţă de frontieră), devenind astfel eligibilă pentru o categorie mai largă de fonduri de investiţii sau pensii”.

Preşedintele APAPR a adăugat: “Cred că nu ar trebui să ne aşteptăm la minuni. Pentru astfel de evoluţii, listarea Hidro este o condiţie necesară, însă nu şi suficientă. Imaginaţi-va că aflaţi că puteţi găsi roşii delicioase doar într-o anumită piaţă din Bucureşti, despre care habar nu aveaţi că există, şi mergeţi acolo cu gândul să vă umpleţi şacoşele şi cu alte legume. Însă, odată ajunşi, aflaţi că celelalte legume nu sunt în totalitate de calitate, iar cele care sunt bune se găsesc greu, fiind în cantităţi mai degrabă mici. Cam aceasta anticipez că va fi şi problema pieţei (de data asta) de capital. Degeaba o listare precum Hidro va pune BVB pe radarul marilor investitori, dacă aceştia vor fi în imposibilitatea de a tranzacţiona rapid şi alţi emitenţi cu sume de ordinul milioanelor de euro. Fondurile de pensii locale au deja mari probleme din cauza lipsei de lichiditate a bursei de la Bucureşti, iar acesta va fi un element de descurajare important pentru orice investitor instituţional semnificativ”.

• Radu Crăciun: “Deciziile politice sunt cele care au limitat dezvoltarea BVB şi cele care vor dicta şi ritmul viitor de dezvoltare”

Radu Crăciun subliniază că există aşteptări extrem de optimiste legate şi de modul în care listarea Hidro va avea un efect de angrenare în rândul investitorilor mici. “Aici sunt citate zecile de mii de conturi de tranzacţionare deschise de cei atraşi de investiţia în Hidro. Adevărul însă este că deschiderea unui cont pentru investiţia în Hidro nu îl transformă automat pe deţinător într-un investitor constant la bursă. Aşa cum nici deschiderea unui cont bancar nu garantează că noul client al băncii va achiziţiona şi alte produse de economisire/investire”, a scris Radu Crăciun.

În opinia sa, succesul unei pieţe de capital, indiferent de ţară, este legat de două elemente esenţiale: politica şi cultura. “Deciziile politice sunt cele care au limitat dezvoltarea BVB şi cele care vor dicta şi ritmul viitor de dezvoltare a ei”, spune Radu Crăciun, subliniind că listarea Hidro nu este făcută de stat, ci de FP.

În ceea ce priveşte cultura, preşedintele APAPR se referă la două aspecte: măsura în care populaţia are educaţia necesară ca să investească la bursă în cunoştinţă de cauză şi la apetenţa unei naţiuni pentru risc. “Constatarea mea este că românii nu au un apetit ridicat de risc investiţional, preferând să îşi ţină economiile în instrumente mai degrabă sigure decât riscante, chiar dacă acestea din urmă le-ar furniza randamente mai ridicate”, a scris Radu Crăciun.

“Aş concluziona spunând că listarea Hidro este o veste excelentă, care însă nu va fi o soluţie-miracol pentru problemele cu care se confruntă bursa din România. Un sprijin politic şi cultural masiv sunt imperios necesare”, a conchis preşedintele APAPR.

• Banii încasaţi de FP din vânzarea acţiunilor Hidro vor merge către acţionarii Fondului ca dividende speciale

În cadrul operaţiunii de piaţă, Fondul Proprietatea a vândut 89,7 milioane de acţiuni Hidroelectrica (echivalentul ofertei propriu-zise plus opţiunea de supra-alocare) ceea ce reprezintă 19,94% din capitalul social al Hidroelectrica şi întreaga participaţie a FP în producătorul de energie. 71,7 milioane au fost alocate tranşei instituţionalilor (80%) iar 17,9 milioane investitorilor de retail (20%).

Din totalul celor 89,7 milioane de acţiuni, 11,7 milioane reprezintă opţiunea de supra-alocare acordată de FP către coordonatorii ofertei, ce poată fi exercitată în totalitate sau parţial în termen de 30 de zile de la data admiterii la tranzacţionare a acţiunilor H20, în scopul stabilizării. Practic, aceste acţiuni au fost împrumutate de la FP, vândute în cadrul ofertei, iar banii pot fi folosiţi de către managerul de stabilizare pentru susţinerea preţului acţiunilor Hidro în piaţă, în anumite condiţii. Dacă managerul nu intervine pentru stabilizare, adică nu cumpără acţiuni cu banii proveniţi din vânzările tranşei supra-alocate, atunci întregul pachet de 19,94% deţinut de FP înainte de ofertă rămâne în piaţă.

În luna noiembrie a anului trecut, acţionarii Fondului Proprietatea au hotărât ca banii rezultaţi în urma vânzării participaţiei la Hidroelectrica să fie distribuţi acţionarilor FP sub formă de dividende speciale, în trei luni de la încasare. Rămâne de văzut, după ce se va încheia perioada de stablizare, cât fi exact acestă sumă.

Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie din România în ceea ce priveşte cantitatea de energie produsă, şi un jucător important în domeniul hidroenergetic din Europa. Societatea deţine un portofoliu de producţie 100% din surse regenerabile, cu o capacitate hidroelectrică de producere instalată de 6,3 GW şi o capacitate eoliană onshore instalată de 108 MW în parcul eolian Crucea.

Statul, prin Ministerul Energiei, deţine 80% din Hidroelectrica.

Sursa: Bursa.ro

Acest website respectă legislația românească în vigoare pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.